Thursday 17 February 2011

i try follow your way......


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini,iaitu:wanita-wanita,anak-pinak,harta yang banyak berupa emas,perak,kuda pilihan,binatang ternakan dan sawah ladang.Itulah kesenangan di dunia,dan sesungguhnya,apa yang ada di sisi ALLAH itu adalah lebih baik." (ali imran:3:15)"

"Saya MUHAMMAD Ismail"

Nama aku di dahulukan dengan nama MUHAMMAD dan disusuli dengan nama ISMAIL
iaitu kedua ialah nama NABIALLAH yang di tugaskan sebagai pendakwah
(menyebarkan agama ALLAH dan ajaran-ajaran yang benar sebenar benarnya.)
Tetapi aku tidak ada walaupun sebesar zarah pada sifat-sifat kedua-dua NABIALLAH ini.

Manusia mana yang tidak mahukan kebenaran dan baikan?
Walaupun aku adalah seorang yang amat degil(jahat sikit-sikit)
tapi di sudut hati ini sering meminta kebenaran(hidayah) untuk mengubah diri ini untuk menjadi yang lebih baik supaya dapat keredaan ALLAH swt.
Adakah kerana hidayang itu terlalu MAHAL untuk di limpahkan untuk aku yang hina ini..?
Ataupun hidayah itu sedang menunggu dihadapanku dan cuma aku saja yang bodoh tidak pernah ada keinginan untuk menggapainya.

"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik."
(al-Ahzab :21)

"ya,ALLAH bantulah hambaMU ini untuk mencari keradaanMU"




MENYESAL TAMPA
 PERUBAHAN ADALAH
SIASIA.
Seringkali aku terlupa pada yang MAHA PENCIPTA 
tatkala aku di dalam keadaan alpa.
Aku sememangnya hamba ALLAH yang sangat lemah dan hina.
Ku sedar siapa aku di dunia yang darull asbab ini yang menumpang dan menikmati nikmat-nikmat sementara.







AKU PERLUKAN PERUBAHAN
UNTUK HARI YANG MENDATANG



HADITH untuk di kongsi bersama..

Diriwayatkan dari Hazrat Anas r.a bahawa sesungguhnya Rasullah saw bersabda,
"Lailahailallah sentiasa memberi manfaat kepada penyebutnya dan menolak azab dan bencana daripada mereka yang tidak meringan-ringankan haknya."
para sahabat r.a  bertanya,
"Apakah yang di maksudkan dengan meringan-ringankan haknya?"
Nabi saw menjawab,
"Apabila perbuatan-perbuatan mak kepada ALLAH swt berterang-terangan dan maksiat itu tidak dicegah dan tidak diubah."
(dipetik dari kitab at-targhib,hadith riwayat al-sbahani.)

Allahuakbar..!!!

No comments:

Post a Comment